Nejenom o tom se dočtete v následujícím rozhovoru komentátora Jiřího Šlégla pro českou verzi Eurosportu, na které budete moci opět sledovat kompletní sezonu WEC včetně „závodu závodů“, tedy výše zmíněné čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans.
Otázka na úvod, které se nelze vyhnout – jak stáj ARC Bratislava ovlivnila pandemie koronaviru?
Pandemie Covidu-19 nám úplně rozházela kalendář Asijské Le Mans Series. Měnil se celkem třikrát, všude jsme měli zamluvené hotely, letenky, platili jsme storna. S WEC to bylo to samé, zrušili Sebring, kde se nedá sehnat hotel, takže všechny rezervace jsou bez možnosti vrácení peněz. Poté přeložili Portimao, zkrátka jeden velký zmatek. Bohužel za naše peníze.
WEC
Šest hodin v Austinu aneb generálka na Sebring
19/02/2020 AT 16:49
V sezoně 2021 jste se odhodlal k významnému kroku absolvovat kompletní sezonu vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC, co Vás vedlo k tomuto rozhodnutí?
Jezdíme prototypy už pět let, účastníme se Asijské Le Mans Series, dvakrát jsme jeli čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Věkem se blížím ke konci kariéry, tak jsem si ještě chtěl vyzkoušet mistrovství světa WEC.
Budete startovat ve třídě LMP 2, která je v současnosti ve všech šampionátech pod nadvládou prototypů Oreca 07. Proč tomu tak je?
Nechci moc zacházet do politiky FIA a ACO. Když jsme se v roce 2017 rozhodovali pro typ vozu, objednali jsme si šasi Oreca. Ligier nás ale na poslední chvíli přemluvil. Bylo to i tím, že jsme jezdili s předcházejícím modelem JSP2, ten byl opravdu povedený a důstojný soupeř pro Orecu. FIA zvažovala, že případné výkonnostní rozdíly bude kompenzovat pomocí BoP, na což jsme spoléhali.
Byly vybráni čtyři výrobci Oreca, Ligier, Dallara a Multimatic. Všichni stavěli nové šasi, jen Oreca mohla použít šasi z předchozí generace. Realita bohužel ukázala, že Oreca je v současné generaci LMP 2 nejrychlejší a FIA s ACO z nejmenovaných, ale známých důvodů nechtějí použít BoP.
Situace je v současnosti až taková, že v kompletních sezonách WEC, Evropské Le Mans Series, Asijské Le Mans Series a IMSA nestartuje žádná Dallara ani Multimatic, pouze dva Ligiery a devětatřicet vozů Oreca 07. Je z toho prostě Oreca cup.
ARC Bratislava přesto nadále spoléhá na šasi Ligier JS P217, proč?
Prostě proto, že Ligier je neprodejný. Tento rok ve WEC pro nás bude o učení se. Podle původního plánu měly v roce 2022 nastoupit nové modely, tak jsme prostě zůstali u Ligieru, který stojí v garáži, a chtěli jsme koupit nové auto až na sezonu 2022. Bohužel Covid-19 vše posouvá, takže i nové modely přijdou až v sezoně 2023.
Jak vypadá finanční stránka závodění ve třídě LMP 2 v porovnání s jinými kategoriemi motorsportu?
Při uvedení (nové generace; pozn. autora) v roce 2017 byl prototyp LMP 2 parádní a rychlé auto. V porovnání s jinými auty je jeho provoz dražší, ale jízda s ním je opravdový zážitek. Zase musím říct, že zmatečná rozhodnutí okolo nových hypervozů a následné změny předpisů pro LMP 2 vše prodražují a auta zpomalují.
Problémem je, že FIA vybere jednoho dodavatele motorů, jednoho pro elektroniku, pneumatiky, komunikační systém, ale tyto firmy na nás jako malý soukromý tým dost kašlou, nedodržují termíny dodávek upgradů, vše se k nám dostává pozdě…
Když jsme vše konečně dali dohromady, tak měsíc před startem prvního závodu ve Spa FIA s ACO opět kompletně změnily předpisy. Zvýšila se hmotnost, snížil se výkon, jiná aerodynamika (povinné nastavení pro nízký přítlak; pozn. autor), jiné pneumatiky. LMP 2 se dostává velmi blízko k LMP 3, jenomže za čtyřnásobné peníze. Bohužel už z toho vlaku nemůžeme vystoupit.
Jaké jsou vaše cíle pro sezonu WEC 2021? Konkurence ve třídě LMP 2 od obnovení mistrovství světa v roce 2012 snad ještě nebyla vyšší.
Cílem bylo seznámit se se šampionátem a připravit se na rok 2022, po těchto rošádách v předpisech je ale naším jediným cílem dokončovat závody. Máme pomalejší auto, to musíme brát jako realitu.
Musíme se přizpůsobit realitě, jsme soukromý tým, limitují nás finance. Kupovat nové auto na jednu sezonu nemá smysl, tak se prostě pokusíme dojet co nejvíce závodů.
Pojedeme ve třídě LMP 2 Pro-Am Cup (pro posádky s bronzovým pilotem podle kategorizace FIA; pozn. autor). Ve Spa je v této kategorii sedm vozů, většinou to jsou ale sestavy s jedním bronzovým jezdcem a dvěma profesionály. Lehké to asi nebude, když ve třídě startují takoví jezdci jako Juan Pablo Montoya, Stoffel Vandoorne nebo Anthony Davidson.
Rok 2021 jste odstartovali čtyřiadvacetihodinovkou v Dubaji s „cupovým“ Lamborghini, co vám dubajský závod dal do nové sezony?
Čtyřiadvacetihodinovka v Dubaji je moje srdcovka, poprvé jsme tam stáli na pódiu v rámci celkového pořadí. Rád se na ten okruh vracím. Byl to výborný trénink, dobře jsme si zajezdili, jen nám bohužel nevydržel motor.
V asijské Le Mans Series jste debutovali s novým prototypem Ginetta G61-LT-P3 třídy LMP 3, jaká to pro vás byla zkušenost?
Se starším modelem Ginetty jsem jezdil i v minulosti, bylo to slušné auto. Ještě v roce 2019 jsme s ním dokázali vyhrát třídu prototypů ve dvanáctihodinovce Abu Dhabi. Bohužel nový model G61-LT-P3 je ještě velmi surové auto, má moře „dětských nemocí“ a celé působení v letošní sezoně ALMS byla jedna velká frustrace.
Šampionát Asian Le Mans Series rok od roku roste, letos nabídl nejširší startovní pole ve své historii. Jak vnímáte jeho neustálý vzestup?
ALMS jezdím od roku 2016, je to opravdu výborná série. Hlavně tam v porovnání s Evropskou Le Mans Series panuje mnohem přátelštější a lepší atmosféra. Tento rok byl specifický i tím, že celé Evropa byla zavřená a Emiráty nám dovolily závodit, i když jen v bublině a v přísných podmínkách. Mnohé týmy to pojaly jako zimní testování.
S vozy GT se dalo lehčím způsobem kvalifikovat do Le Mans, protože se v Asii jezdí s vozy GT3, nikoliv s vozy GTE, které jsou asi třikrát dražší. Myslím si, že za rok ten počet zase trochu klesne.
Jste spokojen s výsledky vaše týmu ve čtyřech závodech v Dubaji a v Abu Dhabi?
V ALMS to bylo spíš o testování a vývoji auta, výsledky byly slabé.
Co jako závodní jezdec a majitel týmu říkáte na okruh Yas Marina? Podle mnohých se jedná o nejluxusnější závodiště na světě.
Okruh v Abu Dhabi je přehlídkou peněz, stál prý desetkrát více než na příklad Dubaj nebo Bahrajn. Je fakt pěkný, nezvykle luxusní i v zázemí, přímo za boxy jsou týmové vily. Ale upřímně? Dubaj mám jako trať radši.
Spolupracoval jste s Charliem Robertsonem, továrním pilotem Ginetty, který závodil i s jejím prototypem LMP 1 ve WEC. Jaký je to jezdec? Jak se s ním spolupracuje?
Já jsem dlouhodobě spolupracoval s Mikem Simpsonem, který je prvním pilotem Ginetta cars, ale zase v tom byl Covid. Mike je ženatý a nemohl být šest týdnů pryč z domova. Charlie je svobodný, tak s námi jel Charlie. Je to určitě rychlý jezdec, my však řešili tolik technických problémů, že o nějakém progresu vůbec nemohla být řeč. Pro každého z nás ta série letos byla velkým zklamáním.
Podle čeho vybíráte jezdeckou posádku pro sezonu ve WEC? Pomáhají vám i (negativní) zkušenosti s různými piloty, kteří pro vás v minulosti jeli Le Mans?
S posádkou pro WEC to nebylo moc jednoduché, protože nikdo nechce jet s Ligierem, když je pomalejší. I začátečníci, kteří nejeli ani jeden závod s prototypem, chtějí jet s tím nejlepším, a to je dnes Oreca.
Předběžně jsem se dohodl s Oliverem Webbem, který má zkušenosti z LMP 1, chce jet čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans a dokončit ji. Ve Spa Oliver startovat nemůže kvůli kontraktu v British GT a termínové kolizi obou šampionátů. Pojede proto Darren Burke, který se mnou jezdí už čtyři roky. Druhého pilota budeme střídat od závodu k závodu.
Ve Spa s námi je Tom Jackson, mladý, stříbrný, motivovaný. Uvidíme, jestli mu bude naše filozofie vyhovovat.
Jaké jsou vaše cíle pro „závod závodů“, tedy 24 hodin Le Mans?
Cílem pro 24 hodin Le Mans je zase jen dokončit bez problémů a havárií, což se nám zatím nepodařilo. V roce 2017 jsme měli mnoho technických problémů, v roce 2019 moji spolujezdci hodně bourali. Tak snad budeme mít šťastnější ruku na výběr jezdců, i když ve třídě LMP 2 je čtyřiadvacet vozů Oreca 07 a dva Ligiery. Každému insiderovi je konkurenceschopnost Ligieru jasná…
Pokud by FIA zvolila tuto filozofii v F1, jezdilo by čtyřiadvacet Mercedesů a dva Williamsy. Bohužel my máme jen ten Williams…
WEC
Motoristická noc na Eurosportu: 1000 mil v Sebringu
15/03/2019 AT 10:51