Getty Images

Tomáš Enge zve diváky ke sledování 24 hodin Le Mans

Tomáš Enge zve diváky ke sledování 24 hodin Le Mans

The 12/06/2018 at 12:29Updated The 12/06/2018 at 12:41

Z české redakce Eurosportu budou i letošní ročník 24 hodin Le Mans komentovat – ve stejném počtu, jako závodní posádka – zkušení motorističtí komentátoři Béla En, Zdeněk Míka a Martin Straka.

Bohužel, pracovní povinnosti v zahraničí letos do kabiny nepustí tradičního hosta Tomáše Engeho, který se v minulých letech v české redakci Eurosportu pravidelně ke spolukomentování zastavil. Tomáš Enge přesto zdraví diváky Eurosportu a následující krátký rozhovor je jeho pozvánkou ke sledování legendárního závodu.

Jak vzpomínáte na komentování s trojicí Béla, Martin a Zdeněk?

Komentování s nimi byla vždy paráda, prožijeme závod, užijeme si srandu. Kluci jsou profíci, vyznají se, dobře se doplňují, pro diváka vytvářejí super zážitek. Jsou to pánové na svých místech. Všechny diváky do závodu doslova vtáhnou a dokáží vytvořit komunitu fanoušků, kteří závodem 24 hodin žijí. Má to obrovský náboj. Díky všem třem, že jsem měl vícekrát příležitost si to s nimi užít. Letos se, bohužel, na závod do ČR nedostanu.

Když se řekne 24 hodin Le Mans, co Vám prolétne hlavou?

24 hodin Le Mans je největší vytrvalostní závod s neskutečnou historií a atmosférou. Prostě nenapodobitelný zážitkový závod, v němž jsem dosáhl na dost úspěchů. Čtyřiadvacetihodinovka, na které startují nej automobilky a jezdci vytrvalostních závodů, každoročně čtvrt milionu diváků. Mám na Le Mans úžasné vzpomínky.

Jaké je postavení závodu v motoristickém kalendáři?

Má postavení naprosto speciálního závodu. Podívejte, F1 je seriál 21 závodů, s výjimkou Velké ceny Monaka jsou si všechny podobné. Mimořádnými speciálními závody jsou i 500 mil Indianapolis nebo Rallye Dakar, ovšem 24 hodin Le Mans je speciální závod mezi speciálními závody, asi není žádný jiný, který by poutal větší pozornost.

Kdy Vás opět uvidíme na startu v Le Mans?

V Le Mans jsem startoval devětkrát, takže každého hned napadne, že by bylo krásné dosáhnout na desátý start, který mi v kariéře chybí. Momentálně to ovšem není aktuální, nepracuji na tom. V budoucnu… ano, rád bych opět v Le Mans pomohl pozvednout český prapor.

Jaký je to pocit, honosit se přezdívkou „Český pan Le Mans“?

Ani nevím, že takovou mám…

Tak o Vás hovoří moji kolegové komentátoři závodu Béla, Martin a Zdeněk.

Asi mi ji dali právě oni… na úspěchy jsem v Le Mans dosáhl, vyhrál jsem v roce 2003 v kategorii GTS, v roce 2009 jsem byl celkově čtvrtý. Navíc jsem šestkrát dosáhl na pole position, třikrát s vozem Aston Martin a třikrát ve Ferrari.

Letos startuje několik bývalých špičkových pilotů F1 – Fernando Alonso, Jenson Button, Juan Pablo Montoya. Co je čeká rozdílného proti seriálu F1?

Čeká je naprosto odlišný typ závodu, než na jaké byli zvyklí ze seriálu Formule 1. Podobně, jako když jedete Indianapolis na oválu 400 kilometrů v hodině s neskutečným přetížením. Rozdílné je to i v Le Mans. Piloti například musejí zvládnout to, že se soutěží ve čtyřech kategoriích a závodí i auta jedoucí o desítky kilometrů pomaleji. Všichni se musejí na trať vejít, dát si navzájem na sebe pozor, rozdíl v rychlosti je obrovský. Navíc je v Le Mans noční jízda, to málokde zažijete. A především připočtěte, co všechno se děje kolem závodu! Jeho doprovodnou část, která začíná už týden předem. Ne, startuje to už půl roku předem a pro všechny zúčastněné je to highlight sezóny. Je to pořádný šrumec, jemuž se piloti nevyhnou. V pátek před závodem průvod jezdců, marketingové povinnosti se sponzory, tiskovka, rozhovory s novináři a fotografování, na hotel se dostanou o půlnoci a hned ráno je warmup. Jezdec se vlastně zastaví, až když je na startu… nebo až předá řízení spolujezdci.

Tomáš Enge si pochvaluje spolukomentování s trojicí komentátorů Eurosportu. A platí to i obráceně.
Jak to vidí Zdeněk Míka?

Spolupráce s Tomášem je jedním slovem bezvadná. Tomáš je nejen skvělý závodník – a to po všech směrech, coby milovník rally musím smeknout, jakého má Česko výborného „obojživelníka“– ale také velmi přátelský člověk. Kdykoliv přijde, je to jako kdyby nepřišel host, ale jeden z nás. Tomáš má obrovský přehled, je vidět, že závodění je jeho život se vším všudy. Během vysílání vyvstane mnoho různých odboček k dalším sériím, předcházejícím výkonům závodníků, legendárním momentům... A vždycky bylo s Tomášem o čem na dané téma hovořit. Přezdívka „Český pan Le Mans“ je zcela na místě.