Eurosport

Komentátor Jiří Šlégl: Příprava na 24h Le Mans je nepřetržitá a nikdy nekončící

Komentátor Jiří Šlégl: Příprava na 24h Le Mans je nepřetržitá a nikdy nekončící

The 10/06/2019 at 11:02Updated The 10/06/2019 at 11:37

Vedle zkušené a sehrané dvojice Zdeněk Míka – Martin Straka bude na Eurosportu 24h Le Mans poprvé komentovat Jiří Šlégl, který letos vystřídá Bélu En. Před slavnou čtyřiadvacetihodinovkou nabízíme divákům možnost blíže se seznámit s nováčkem komentátorské trojky Eurosportu.

Na úvod, představ se, ať se o Tobě diváci něco dozvědí.

Pocházím z Hradce Králové a mohu o sobě říci, že se od malička zajímám o motorsport. Vyrůstal jsem v době, kdy ve formuli 1 dominoval Michael Schumacher za volantem Ferrari a v MotoGP začínala zářit nynější megahvězda Valentino Rossi. Právě tito dva velikáni stojí za mojí celoživotní láskou k motorsportu ve všech jeho podobách. První Le Mans, kterou jsem sledoval, mě poté přivedla ke scéně sportovních vozů a vytrvalostních závodů, která je dodnes mým nejoblíbenějším odvětvím motorsportu, byť sleduji opravdu „kde co“.

Pokud bych měl vynechat pasivní sledování sportu z novinářské a komentátorské pozice, tak se aktivně velmi rád věnuji alpskému lyžování a zajímám se o historii. Zároveň studuji obor mediální studia na pražské Metropolitní univerzitě.

Na Eurosportu jsi začal s komentováním přenosů formule E, jak došlo ke spolupráci? Jak se rozvíjí?

K práci v médiích obecně jsem se dostal jako píšící novinář. Před lety jsem si založil vlastní facebookovou stránku FIA WEC CZ/SK věnovanou světovému vytrvalostnímu šampionátu sportovních vozů, jehož součástí je i 24 hodin Le Mans. O tuto stránku se snažím poctivě starat dodnes, od doby jejího založení se však v mém profesním životě mnoho změnilo. V roce 2016 jsem začal spolupracovat s mediálním domem Czech News Center, kde na webech F1sport a iSport a ve známém časopisu Svět motorů publikuji články o formuli 1, formuli E, FIA WEC, Le Mans, DTM, IndyCar, IMSA WSC a tak dále.

Mé činnosti týkající se FIA WEC si všiml dlouholetý komentátor Eurosportu Béla En, který mě na podzim minulého roku pozval jako spolukomentátora pro šestihodinový závod světového vytrvalostního šampionátu na okruhu Fuji v Japonsku. To byl můj komentátorský debut.

Díky mým článkům a pracovním cestám na závody formule E jsem se posléze seznámil také s dalším motoristickým komentátorem Eurosportu Zdeňkem Míkou, který mě přizval ke spolupráci na komentování přenosů šampionátu elektrických monopostů. Díky tomu jsem na Eurosportu začal komentovat živé přenosy pravidelně a dostal jsem se až k nabídce stát se členem komentátorského týmu pro letošní ročník 24 hodin Le Mans.

Máš před sebou první komentování 24 hodin Le Mans. Co pro Tebe tento závod znamená?

Pro mě jako pro fanouška, novináře i komentátora je 24 hodin Le Mans absolutním vrcholem roku. Během sezóny sleduji celou řadu různých velkých závodů a rozličných sérií, nikdy však kolem jedné akce necítím tolik napětí, světové pozornosti a očekávání jako právě kolem vytrvalostního maratonu na okruhu La Sarthe. Během čtrnácti dnů, od testovacího dne až po samotný závod, můžete v Le Mans potkat nejslavnější značky, týmy a jedny z nejlepších pilotů na planetě. Na světě se dnes jezdí celá řada čtyřiadvacetihodinovek, ta v Le Mans ale byla první, a proto se nad ní vznáší aura mnohaleté tradice, díky čemuž je tento závod tak unikátní. Právě díky slávě a tradici nepoutá Le Mans pozornost zdaleka jen jezdců, týmů a fanoušků, ale také slavných osobností z celého světa, filmařů, filmových a sportovních hvězd a tak podobně. Letošní Le Mans je navíc ještě okořeněno tím, že se jedná o finálový závod sezóny FIA WEC 2018/2019, takže kromě vítězů budeme po skončení závodu také oslovovat světové šampiony jednotlivých kategorií LMP 1, LMP 2, LMGTE – PRO a LMGTE – AM.

Byl jsi někdy, podobně jako Martin Straka, přímo v Le Mans?

Dění v Le Mans – od volného tréninku až po poslední minuty závodu – sleduji pravidelně v televizi. Přímo na místo jsem chtěl vyrazit již mnohokrát, bohužel kvůli řadě jiných důležitých povinností, které mě často během června omezovaly, jsem na trať La Sarthe ještě nezavítal. Nyní závod komentuji v televizi, takže bych do Le Mans v budoucnu rád vyrazil alespoň na testovací den.

Na závody a jiné automobilové akce se jinak snažím jezdit pravidelně. Nedávno jsem se vrátil ze závodního víkendu formule E v Berlíně, kam jsem zavítal spolu s týmem Jaguar a týden před tím jsem navštívil závody ADAC GT Masters na mosteckém Autodromu. Z roku 2018 mám skvělý zážitek v podobě návštěvy závodního víkendu DTM na nizozemském okruhu Zandvoort a v České republice pravidelně jezdím na MotoGP do Brna.

Jak jsi připraven na velké pracovní vytížení, 24 hodin sem tam s nějakou hodinou spánku?

Doufám, že připraven jsem. Podobnou zátěž jsem si vyzkoušel již během březnového tisícimílového závodu na Sebringu, který Eurosport vysílal v plné délce živě a já jsem společně s Bélou En strávil za mikrofonem celou noc až do rána. Díky tomu vím, jaká je to pro komentátora zátěž a budu z těchto zkušeností těžit i během komentování Le Mans.

Dostal jsi už od zkušenějších kolegů nějakou nalejvárnu?

Vyloženě „nalejvárnu“ zatím ne, ale když komentuji se zkušenějšími kolegy, tak často poslouchám jejich a rady a připomínky, které si poté beru k srdci, myslím na ně a snažím se podle nich svá osobní vystoupení za mikrofonem neustále vylepšovat.

Změna to bude i pro diváky. Vysílání 24 hodin Le Mans je motoristická komunita, na facebookovém profilu redakce to hodně žije. Deset let byli diváci zvyklí na trojici komentátorů, nyní zaznamenají změnu. Uvědomuješ si, že to je pro komentátora vždy těžká pozice?

Uvědomuji si to velmi a zároveň chápu, jak velká zodpovědnost to pro mě je. Je přede mnou nelehký úkol zapadnout do velmi kvalitního a zkušeného komentátorského týmu, na jehož úspěšné splnění se maximálně připravuji. Udělám všechno pro to, aby diváci, po několik let zvyklí na jedno složení komentátorské trojice, byli spokojení i s mým komentátorským výkonem.

Jak náročná a dlouhá bude příprava na čtyřiadvacítku?

Příprava na Le Mans je nepřetržitá a nikdy nekončící. Začíná vždy po skončení jednoho ročníku a trvá celý rok až do následujícího Le Mans. Závod 24 hodin Le Mans je špičkou ledovce obrovsky komplexního světa sportovních vozů, který musíte nepřetržitě sledovat, abyste udrželi krok s děním, které vždy jednou za rok vyvrcholí v polovině června na okruhu La Sarthe.