Jak bys pozval diváka, který ještě žádný závod neviděl a možná se ke konceptu Formule E staví trochu nedůvěřivě?
Záleží, z čeho pramení ta nedůvěra. Mládí série? Formule E už je zavedeným šampionátem a je spolupořádaná Mezinárodní automobilovou federací, stejně jako Formule 1, Mistrovství světa v rallye, MotoGP a další. Nebo je to relativní ticho série? No, řvoucí wankely Mazdy v Le Mans se opakovat nebudou ani v jiných sériích... Jasně, Formule E je tichá, a pro ty, kdo kritizovali šestnáctistovky ve Formuli 1, je tohle ještě větší kacířství. Na druhou stranu, dodávat zvuk uměle by bylo komické a tady pro změnu vynikne řev publika, které třeba v Mexiku na stadionu dělá úžasnou atmosféru a lidé u televize se musí cítit jako by byli u toho. Někomu pak vadí koncept elektromobilů jako takový. Chápu, že v době, kdy si všichni klepeme na čelo kvůli snižování emisí, zatímco jeden tanker při plavbě přes oceán vypustí extrémní množství zplodin, je snaha o ryzí elektrifikaci bláznivá, a to nemluvíme o kapacitách elektráren, čistotě výroby baterií a dalších komponentů atd. Jenže série jako taková za to nemůže. Automobilky s elektromobily koketují čím dál víc a je tu šampionát, který jim umožní testovat techniku nebo se rovnou prezentovat jako úspěšný konstruktér. My Evropané možná ve svých městech už „nevidíme vzduch“, ale série se prezentuje i v místech jako je zmiňované Mexiko, Hong Kong a další, kde i tohle může být cesta, jak zkrotit znečištění.
Můžeš porovnat atraktivitu závodů Formule E a Formule 1…
Formula E
Šestá sezóna formule E nabídne rekordní počet vozů
20/11/2019 AT 08:23
Ve Formuli 1 jsou dva tři týmy, které bojují o čelo. Nebudu říkat, že ve Formuli E jich je všech jedenáct, ale pole není rozvrstvené jako nějaké sedimenty. Jezdec má mnohem větší roli, samotné stáje říkají, že hledají „chytré“ jezdce. Takové, kteří umí rychle počítat spolu s inženýry. Práce s energií je složitá sama o sobě, tady navíc v poli více než dvaceti aut v rychlosti i přes 200 kilometrů za hodinu. Navíc, Formule E je – věřte nebo ne – celosvětově už druhou nejsledovanější sérií, když loni předstihla MotoGP.
Všechny týmy Formule E musejí používat totožné šasi a akumulátorovou jednotku. Záleží tedy především na schopnosti pilota?
Už jsem to trochu načrtnul. Samozřejmě, že týmy jsou lepší a slabší, ať už zkušenostmi, dovednostmi inženýrů, a pak vlastními komponenty jako je třeba převodovka. Stejná šasi, baterie nebo pneumatiky jsou správnou cestou, jak držet náklady a také relativní vyrovnanost pole.
A vliv továrních značek? V čem mají výhodu?
Loni se ukázalo, že žádnou. (smích) Zákaznický tým Techeetah porazil obhájce a trojnásobného šampiona mezi konstruktéry Renault, který mu dodával komponenty. Ale vážně. Tovární tým ukazuje zájem automobilky o daný segment a právě zdroje – třeba ty lidské či v oblasti know how – často staví tým do silnější pozice. Ukázkou budiž Audi. Tým měl katastrofální vstup do minulé sezóny, ale pak už šlapal jako hodinky a sbíral stupně vítězů jak na běžícím pásu.
Jezdí se pravidelně na městských tratích, v ulicích měst, jak to přispívá k atraktivitě závodů?
Kladně i záporně. Špinavá trať, hrboly, někde třeba blízkost moře, přispívají ke značné nepředvídatelnosti závodních víkendů, na druhou stranu, takové kolo v Paříži, jakkoli je to krásná scenérie, je velmi krátké a na rovinkách jezdci nemají dost prostoru, jak získat rychlost na svého soupeře. Ale znovu, díky úspoře energie je pak možné v jednu důležitou chvíli zatlačit, nemluvě o podpoře fanoušků, tzv. FanBoostu, kdy jezdci vybraní hlasováním lidí z celého světa i během začátku závodu dostanou jednorázovou dávku energie, která může na jedno předjetí stačit. Musíme to ale brát tak, že závod elektrických monopostů kdesi mimo centrum pozornosti by neměl takový zásah. Představme si paralelu se závodem na Masarykově okruhu a v centru Brna. V samotných ulicích se o elektrických monopostech dozví mnohem víc lidí – už jen kvůli uzavírkám (smích). A jak ukázaly studie, až dvě pětiny diváků jsou vždy nové.
Koho favorizuješ? Kdo se podle Tebe bude hodně prosazovat?
V testech bylo nejúspěšnější BMW... Ale je to těžké odhadovat. Spíš řeknu, na koho se těším. Předně je to obhájce titulu Jean-Eric Vergne, pak věční rivalové Lucas di Grassi a Sebastien Buemi, Robin Frijns se vrací se svými divokými manévry, a to s technikou Audi, byť v hávu stáje Virgin. Té zůstal věrný Sam Bird, který jezdí pořád moc pěkně a stále čeká na titul... Jsem zvědav i na Pascala Wehrleina, jak se otrká, tím spíš, když v poli bude jeho bývalý tým Mercedes (zatím stále zakamuflovaný pod stájí HWA), který mu neumožnil nastoupit za Mahindru k prvnímu závodu, který se uskuteční ještě v tomto kalendářním roce.
Jaký předpokládáš koncept závodů Formule E do budoucnosti?
Specifická pravidla, show, jakou nenabídne žádný jiný šampionát, divoký design vozů, v budoucnu donedávna nepředstavitelné věci jako rychlý dobíjecí pitstop a především masivní účast továren. Těžko odhadovat, jestli jsou elektromobily jen momentální módou, ale příští rok se připojí i Porsche a vůbec poprvé tak v jedné sezóně v jedné sérii budou všechny čtyři hlavní německé značky.
Jak se komentuje Formule E? Zlepšuje se během let servis pro komentátory?
Je to složité, protože některé koncepty, jako třeba zmíněný FanBoost, se nikde jinde nenachází, a tak je třeba to neustále opakovat, protože jak jsem řekl, pokaždé se dívá i někdo nový. Letos přibudou aktivační zóny pro jízdu s větším množstvím výkonu, a protože se už nebude přesedat v polovině závodu z auta do auta, bude práce s energií o to důležitější, takže tady bude muset člověk pozorně sledovat, co týmy zamýšlí. Na druhou stranu, Formule E je sérií otevřenou jako málokterá jiná, týmy jsou velmi vstřícné, a hlavně spolupráce mezi pořadateli a Eurosportem je ukázková. Nechci to zakřiknout (smích), ale my komentátoři neanglických verzí Eurosportu jsme například chtěli větší prostor v přenosech pro překlad rozhovorů a obratem nám bylo v dalším přenosu vyhověno.
Formula E
Formule E změnila svá „pravidla“ a JEV se může těšit na druhý titul
10/07/2019 AT 08:17
Formula E
Formule E míří do Berlína
20/05/2019 AT 08:32