Eurosport

Karel Hanika a Ondřej Ježek na legendárních 24 hodin Bol d’Or

Karel Hanika a Ondřej Ježek na legendárních 24 hodin Bol d’Or

The 13/09/2018 at 01:00Updated The 14/09/2018 at 11:28

Mistrovství světa ve vytrvalostních závodech (FIM Endurance World Championship) vstoupí o víkendu do nové sezony, která je opět rozdělena do dvou let, jeho závěr se odehraje v Japonsku v červenci 2019. Prvním závodem MS je proslulá 24hodinovka Bol d’Or, která opět zažije i českou a slovenskou účast.

Loňský světový šampionát ovládl poprvé v historii japonský tým F.C.C. TSR Honda France, její vítěznou sestavu Freddy Foray, Josh Hook a Alan Techer, ale již neuvidíme. Posledně jmenovaný odchází a místo něj se v týmu objeví Mike di Meglio, který loni v barvách týmu GMT94 Yamaha Bol d’Or vyhrál společně s Davidem Checou a Niccolò Canepou. Jenže slavná francouzská stáj, která vybojovala světový titul v roce 2017, v mistrovství světa končí a v Bol d’Or už ji neuvidíme (její jezdci ale v šampionátu po přestupech pokračují).

Hlavní pozornost českých a slovenských diváků bude asi soustředěna na české a slovenské týmy. V uplynulé sezóně skončila česká stáj Mercury Racing na BMW celkově pátá, stala se nejúspěšnějším nezávislým týmem šampionátu a nejlépe si vedla právě na Bol d’Or. O víkendu se navíc představí s dvojicí českých pilotů, které mohli motorističtí fanoušci letos vidět i v Mistrovství světa superbiků – Karel Hanika a Ondřej Ježek. S nimi pojede Francouz David Perret, mimo hru je pro Bol d’Or Španěl Angel Rodriguez, který ještě není úplně fit po zranění.

Ondřej Ježek posílil tým Mercury Racing po odchodu ze světového šampionátu superbiků a poslední podnik uplynulého šampionátu v japonské Suzuce byl jeho prvním vytrvalostním závodem. A vedl si výborně, společně s Karlem Hanikou a Sylvainem Barrierem dokázali udržet postavení týmu v Top5. Blížící se Bol d’Or bude jeho premiérovou 24hodinovkou. Před startem jsme mu položili několik otázek.

Jaké jsou pocity před Bol d´Or?

„Karel říká, že to bude masakr! Pro každého devět až 55minutových stintů během 24 hodin.“

Jaká je spolupráce s Karlem Hanikou?

„Je trošku drzej (smích), ale jinak vše v pohodě. Tahá za plyn, co se týká jízdy na BMW, mám se od něj co učit. Dříve jsem na BMW nejezdil, navíc ta naše motorka je taková zvláštní a hodně těžká na ovládání, chce to změnit jízdní styl, protože je to něco úplně odlišného, než na co jsem byl celou karieru zvyklý. Je to hodně práce, ale už se to zlepšuje.“

Vaše nejbližší budoucnost je tedy spojena s kalendářem EWC?

„Určitě. Předběžně jsme s Viktorem Nossem domluveni, uvidíme po Bol d’Or. Ještě nejsou uzavřená jednání o tom, na jaké technice se pojede příští rok, v rámci toho se připravuje stabilní tříčlenná sestava, ještě bude o čem mluvit.“

Na start v Le Castellet se postaví i další český tým – Extéria Racing. Nebude už mít čistě českou sestavu, společně s Ladislavem Chmelíkem pojedou Chorvat Renato Novosel a Rakušan Kevin Sieder.

A jaké jsou cíle týmu?

Michal Fojtík: „Už jsme startovali v Le Mans, takže to není naše první 24hodinovka, jeden cíl je dojet, druhý je dostat se v kategorii superstocků do nejlepší sedmičky. To je náš obvyklý cíl, tentokrát to bude těžší, pojede 35 týmů, budeme se bít, co to půjde.“

Slovenská stáj Maco Racing neprožila právě úspěšnou minulou sezonu a celkově se propadla až na 22. příčku, což je její nejhorší umístění v historii startů v šampionátech FIM EWC. Podle představ jí nevyšla ani domácí osmihodinovka Slovakia Ring ani start v Bol d’Or (kde v roce 2016 skončila čtvrtá). Do závodu na okruhu Paul Ricard vstoupí s francouzskou dvojicí Anthony Dos Santos a Louis Bulle, proti loňskému ročníku nahradí v sestavě Švýcara Grega Junoda Rakušan Julian Mayer.

Kromě obhájců titulu patří nepochybně k favoritům tým YART-Yamaha, který posílil Ital Niccolò Canepa, doplní ho Australan Broc Parkes a Němec Marvin Fritz. Dále SRC Kawasaki France (Jeremy Guarnoni, David Checa, Randy de Puniet), Suzuki Endurance (Vincent Philippe, Etienne Masson, Gregg Black) a Honda Endurance (Sébastien Gimbert, Gregory Leblanc, Erwan Nigon). Do pořadí pravděpodobně promluví nový tovární tým BMW – ERC BMW Motorrad Endurance v sestavě Kenny Foray, Julien Da Costa a Mathieu Gines. Překvapit může posílená stáj Yamaha Viltaïs Pierret Experiences (Florian Alt, Axel Maurin, Alan Techer).

Circuit Paul Ricard, na který se Bol d’Or vrátil v roce 2015 (jezdilo se 15 let v Magny-Cours), prošel v zimě před červnovou GP F1 rozsáhlou rekonstrukcí.

24h Bol d´Or bude vysílat E2 v sobotu 15. září od 15:00 do 19:00 a od 21:00 do 0:40, pokračování v neděli 16. září od 7:00 do 15:30, vždy ŽIVĚ. Komentují Béla En a David Vopařil, v rolích expertů uslyší diváci Josku Kubíčka a Matěje Smrže.

Kalendář FIM EWC 2018–2019:

15.–16. 9. 2018
24 hodin Bol d’Or (FRA)

20.–21. 4. 2019
24 hodin Le Mans (FRA)

11. 5. 2019
8 hodin Slovakia Ring (SVK)

8. 6. 2019
8 hodin Oschersleben (GER)

28. 7. 2019
8 hodin Suzuka (JPN)