Když se ohlédnete za uplynulým silničním rokem, co Vám nejvíce dal?
Nové zkušenosti, příležitost poznat naplno zblízka silniční cyklistiku, předtím jsem si nedokázal představit, co to obnáší a jak to chodí ve worldtourových týmech. Z hlediska výkonnosti jsem brzy zjišťoval, že mi chybí vytrvalost, protože jsem ji nikdy netrénoval. Tréninky byly dlouhé a náročné, podobně závody, zvláště kopcovité přes dvě stě kilometrů, takže odolnost a psychika se zlepšily. Což se hodí i v cross country, závody mají sice hodinu a půl, ovšem posledních patnáct minut mi obvykle začínaly docházet síly.
A naopak, co Vám minulý rok vzal?
Cyklistika
Okolo Slovenska s širokou česko-slovenskou účastí
14/09/2021 AT 12:32
Biky mi postupně více a více chyběly, přece jen mne více baví, jsem prostě biker, a postupně jsem začal uvažovat o návratu. V profesionálním silničním týmu je opravdu hodně lidí a já jsem spíše introvert, je pro mne přirozenější rodinnější prostředí, když je kolem lidí méně a lépe se znají. Potřebuji člověka hodně poznat, až poté se s ním dokáži hlouběji bavit a bezprostředněji komunikovat.
Vkrádá se do Vás spíše pozitivní pocit, že rok na silnici byl neocenitelnou zkušeností, kterou kolegové z horských kol neprožili, a která Vám navíc dala více vytrvalosti, nebo spíše negativní stránka, že jste ztratil rok, dokonce možná dva, protože do příštího vstupujete bez bodů a s otázkou, jak to po pauze půjde?
Je to tak padesát na padesát. Jsem rád, že jsem si mohl silniční cyklistiku vyzkoušet, jet Tour de France, čím více se ale nyní blíží start nové sezony, tím více mne mrzí, že nemám v žebříčku žádné body a návrat ze zadních pozic nebude jednoduchý.Takže mi ten rok na silnici něco dal a něco vzal.
Z Tour de France jste odstoupil kvůli bolestem v koleni, které Vás dlouho trápily. Nyní už je vše v pořádku, trénujete. Shodli se lékaři na tom, že ty bolesti byly zaviněny změnou posedu na silničním kole?
Posed určitě nebyl ideální, ale nikdo nemůže tvrdit, že bolesti byly způsobené jednoznačně právě posedem. Dalším faktorem totiž byla obrovská zátěž, na kterou mé tělo nebylo zvyklé.
Pojďme se ohlédnout za Vaší jedinou silniční sezónou. Naostro jste začal už v polovině ledna v Austrálii na Santos Tour Down Under. A hned na sebe upozornil aktivitou i výsledkem (22. místo těsně za zkušeným kapitánem Viscontim).
V Austrálii jsem na úvod silničního působení zkoušel různé role v týmu. Bylo pro mne, díky horským kolům, přirozené jít do úniku, být vpředu, kontrolovat si situaci. V dalších etapách jsem pracoval v pelotonu a vozil ostatním závodníkům bidony nebo se staral o lídra Giovanniho Viscontiho. Sportovní ředitel mne nechal dělat úplně všechno, abych já si život v pelotonu osahal a oni si mne vyzkoušeli a lépe poznali, co ve mně je.
V dalším etapovém závodě Ruta del Sol se zrodil nový vrchař silničního pelotonu. A dva týdny poté jste zvládl i první klasiku v životě, populární Strade Bianche. Osmnácté místo a dojel jste i před Petrem Vakočem…(„Však já mu to vrátím“, s úsměvem nadhodil pár kroků vedle stojící Petr Vakoč).
Po Ruta del Sol ve mně všichni viděli potenciál vrchaře, což asi tak opravdu je. Ale jednodenní závody jako Strade Bianche by mi více vyhovovaly, jede se jeden den a na doraz, a také by mne více bavily. Na druhou stranu, neřekl bych, že mám takovou postavu, abych někdy v budoucnosti vyhrál Paříž – Roubaix. Spíše právě na to jet náročné etapy a dlouhé kopce. Na Strade Bianche jsem se cítil trochu jako doma, blíž k horskému kolu. Letošní ročník ovlivnil pád, který rozdělil peloton, já měl štěstí, že jsem se v tu chvíli pohyboval vpředu. Takže dopředu připravená strategie byla pryč a já mohl jet na sebe.
Po dalších třech týdenních etapových závodech jste byl nominován na Tour de France. Jak Vás zasáhlo to šílenství kolem závodu, jaké to je, stoupat v horách obklopen špalíry rozvášněných diváků?
S předcházejícími závody se samozřejmě Tour de France nedá srovnávat. I během zdánlivě divácky nudnějších etap bylo všude plno, spousta lidí. Zvláště v horách úžasné pocity, ale na horských kolech lze tohle zažít v Novém Městě na Moravě, pro mne osobně je tam atmosféra ještě nabitější než na Tour de France. Jistě, ve Francii je to každou etapu, každý den, hlavně v horách jsme doslova obsypáni fanoušky. Absolvovat Tour de France je snem každého, kdo sedne na kolo.
S největší hvězdou týmu Bahrain Merida Vincenzem Nibalim jste se během roku potkal v týmu snad jen na Strade Bianche, on ani letos nestartoval na Tour de France. Měl jste možnost blíže poznat cyklistu, který jako jeden z mála v historii vyhrál všechny grandtour?
Ne, Nibaliho jsem během roku viděl jednou dvakrát. A vzhledem k tomu, že neumí anglicky, tak jsem s ním ani nemluvil.
Tour de France byl vzhledem k bolestem v koleni Váš poslední silniční závod roku. Napadá mne, příští rok bude silniční mistrovství světa v rakouských horách a Váš vrchařský potenciál by nepochybně české reprezentaci pomohl. Co si na jediný závod odskočit zpět na silnici?
Nad tím neuvažuji, chci se opět naplno věnovat horským kolům. Věřím, že máme dost kvalitních závodníků, kteří budou schopni v horách lídrovi týmu pomoct.
Jak přechod na silnici před rokem a nyní zpět na horská kola ovlivnilo Vaše nejbližší okolí?
Když jsem se rozhodoval pro přechod do silničního pelotonu, hodně jsem se nechal přesvědčit okolím, i trenér a přítelkyně říkali, že je to super příležitost, že to musím zkusit. Já jsem si v sobě nebyl jist, zda mám, či nemám, nakonec jsem se nechal přesvědčit. Navíc, sešlo se to tehdy tak, že můj tým Multivan Merida skončil a já si někdy na přelomu září října musel hledat nové angažmá, neměl jsem nic zajištěné dopředu, nepočítal jsem s tím, což se ukázalo jako podstatný problém, přestože jsem byl v nejlepší desítce v žebříčku a mám medaile z ME i MS. Nedokázal jsem sehnat smlouvu v horských kolech, kde jsou menší peníze, uzavřené budgety, v té době už jiné týmy na mě neměly další peníze, přestože by uvítaly, kdybych za ně startoval. Nyní jsem se zamyslel nad situací sám, návrat na horská kola je moje rozhodnutí, prostě chci na horská kola, která mne více baví. Už po Tour de France jsem zjišťoval, zda jsou cesty, jak se vrátit, a rozhodl jsem se, že když bude možnost, vrátím se. Silnici jsem vyzkoušel, na začátku mne to nadchlo, dařilo se, ale postupem času přibývala únava a v hlavě jsem měl, že si horská kola dokážu více užít.
Povídáme si na cyklisticky laděném semináři Mental Supremacy After Season Meeting pod vedením Radima Valigury, který v minulosti tři roky spolupracoval s bývalou tenisovou světovou jedničkou Martinou Hingisovou a v současnosti se mj. stará o mentální přípravu Petra Vakoče. Spolupracujete také s Radimem Valigurou?
Nespolupracuji a s mentálním tréninkem dosud nemám žádné zkušenosti. Kamarádíme s Petrem a když mne oslovil, že by bylo super přijít jako zástupce profesionálních sportovců, zaujalo mne to, neváhal jsem, protože vím, že sportovní výkon je hodně o hlavě. A já bývám před závody nervózní, samotná nervozita není škodlivá, jenže mně se do těch nervózních myšlenek právě vkrádá stres, že pokazím start, já ten start umím, ale když se to jednou stane, pak už na něm stojím se strachem, že se to zase nepovede. A v ten okamžik je zřejmé, že se opravdu nepovede. Tady vidím nedostatek, nesmím tolik přemýšlet o případném neúspěchu, být pozitivně naladěn, lépe zvládat tlak, kterému jsem vystaven.
Jak teď pošlape život v horských kolech?
Bude náročné prokousávat se bez bodů postupně dopředu. Na startu je důležité být vpředu, start hodně rozhoduje. Budu rád, když mi to půjde výkonnostně a budu se pomalu posouvat žebříčkem nahoru. Je zřejmé, že si první rok budu muset takto odpracovat a psychicky se s tím srovnat. Především, aby byla výkonnost, poznat, že na to mám, přestože se výsledky nedostaví ihned a díky pozici na startu nebudu bojovat o vítězství. Takže mám spíše dlouhodobější cíl, dívám se na další sezony od roku 2019 a na olympijské hry v Tokiu.
Petr Nejedlý
Na snímku Ondřej Cink na Mental Supremacy After Season Meeting. Zleva Kristian Hynek, Petr Vakoč, Radim Valigura, Ondřej Cink a Michal Kollert.
Cyklistika
Okolo Slovenska: Topforex ATT Investments se poměří se světovými cyklisty
14/09/2021 AT 08:21
Cyklistika
Okolo Velké Británie
04/09/2021 AT 23:48